Originally posted by CannavaroJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Civilization V Basic Guide
Collapse
X
-
Originally posted by nanoei View Postถ้าต้องการเป็นกล่องไปดูที่ http://www.pgm.everything.co.th/ ผมก็จัดมาแล้ว 1090บาท
คุณ DKS. ก็เอามาขายครับ 699 บาท ลองย้อนไปดู คห. ก่อนหน้านี้ในกระทู้นี้เมื่อไม่นานดูครับ
Comment
-
เล่นไปสองสามชั่วโมงถึงยุค อิหล่าใหม่ (New Era)
ผมเริ่มมามันเป็นประเทศเยอรมัน ส่วนใหญ่เจอประเทศไหนขวางทางสำรวจจะ
ตีทิ้งเอาเป็นเมืองขึ้นหมด มีคำถามคือ
1.การตั้งเมืองควรจะตั้งให้ครบตามจริงดีที่สุดหรือเปล่า (เห็นเวลาสร้างเมืองมันชื่อเดียวกับของจริงเลยอย่าง มิวนิค ดอร์มุน)
2.เลือกประเทศที่จะเริ่มได้ไหมเลือกตรงไหน
3.ตอนนี้เจอประเทศอะไรไม่รู้จำชื่อไม่ได้เป็นพวกอาหรับปิดทางที่จะไปสำรวจต่ออยู่ เป็นพันธมิตรกันแต่เวลาจะเอาทหารผ่านมัน
ไม่ยอม หรือว่าถ้าเอาพวก ลูกเสือ (scount) มันจะผ่านได้ ยังไม่ได้ลองเพิ่งเล่นไปครั้งเดียว
4.จากปัญหาข้อสามก็เลยส่งทหารไปถล่มมันเลย ชนะมันได้ (มันยอมแพ้และให้เงินเลยยอมสงบศึก แบบว่างก) แต่ว่าทำลาย
เมืองยากมากๆ ทหารราบเข้าใกล้เมืองนี่ตายหมด ผมเอาพวกพลธนูยิงเอา แต่มันก็แตกยากมากๆ พิมพ์มาซะเยอะ อยาก
ถามว่ายุคแรกๆ แบบนี้มีทางพัฒนาอาวุธประเภทตีเมืองไหม ตอนนี้ดีสุดที่มีน่าจะเป็นพลม้าถือหอกใช้ตีเมืองก็พอได้แต่มันก็
ตายเยอะ อ้อมี Longsword ชุดเหล็กทั้งตัวแล้วแต่ยังส่งไปไม่ถึงเลยไม่รู้ว่าใช้ดีหรือเปล่า
ตอนนี้กะว่าจะมั่วๆ ไปก่อนให้รู้อะไรเยอะๆ ก่อนแล้วค่อยกลับมาเล่นแบบตั้งใจ
Comment
-
Originally posted by cutehunt View Postเล่นไปสองสามชั่วโมงถึงยุค อิหล่าใหม่ (New Era)
ผมเริ่มมามันเป็นประเทศเยอรมัน ส่วนใหญ่เจอประเทศไหนขวางทางสำรวจจะ
ตีทิ้งเอาเป็นเมืองขึ้นหมด มีคำถามคือ
1.การตั้งเมืองควรจะตั้งให้ครบตามจริงดีที่สุดหรือเปล่า (เห็นเวลาสร้างเมืองมันชื่อเดียวกับของจริงเลยอย่าง มิวนิค ดอร์มุน)
2.เลือกประเทศที่จะเริ่มได้ไหมเลือกตรงไหน
3.ตอนนี้เจอประเทศอะไรไม่รู้จำชื่อไม่ได้เป็นพวกอาหรับปิดทางที่จะไปสำรวจต่ออยู่ เป็นพันธมิตรกันแต่เวลาจะเอาทหารผ่านมัน
ไม่ยอม หรือว่าถ้าเอาพวก ลูกเสือ (scount) มันจะผ่านได้ ยังไม่ได้ลองเพิ่งเล่นไปครั้งเดียว
4.จากปัญหาข้อสามก็เลยส่งทหารไปถล่มมันเลย ชนะมันได้ (มันยอมแพ้และให้เงินเลยยอมสงบศึก แบบว่างก) แต่ว่าทำลาย
เมืองยากมากๆ ทหารราบเข้าใกล้เมืองนี่ตายหมด ผมเอาพวกพลธนูยิงเอา แต่มันก็แตกยากมากๆ พิมพ์มาซะเยอะ อยาก
ถามว่ายุคแรกๆ แบบนี้มีทางพัฒนาอาวุธประเภทตีเมืองไหม ตอนนี้ดีสุดที่มีน่าจะเป็นพลม้าถือหอกใช้ตีเมืองก็พอได้แต่มันก็
ตายเยอะ อ้อมี Longsword ชุดเหล็กทั้งตัวแล้วแต่ยังส่งไปไม่ถึงเลยไม่รู้ว่าใช้ดีหรือเปล่า
ตอนนี้กะว่าจะมั่วๆ ไปก่อนให้รู้อะไรเยอะๆ ก่อนแล้วค่อยกลับมาเล่นแบบตั้งใจ
2.ก็เข้าไป setup แล้ว มันจะมีให้กดอ่ะครับ
3.กด open bord ในข้อเสนอ ซื้อขายครับ ยูนิดไหนก็ผ่านได้เท่ากัน
4.ธนูแหละครับดีสุด ไม่ก็รีบ วิจัย เครื่องยิง หิน ครับ จะตีเมืองเข้า เล่นธนูไปแล้วมันจะมีให้อัพ ตีเมือง +25% มั้งไม่แน่ใจ ตอนเวลอัพ
Comment
-
1.การตั้งเมืองควรจะตั้งให้ครบตามจริงดีที่สุดหรือเปล่า (เห็นเวลาสร้างเมืองมันชื่อเดียวกับของจริงเลยอย่าง มิวนิค ดอร์มุน)
- ไม่จำเป็นครับ
2.เลือกประเทศที่จะเริ่มได้ไหมเลือกตรงไหน
- มันมีให้เลือกตอนเมนูก่อนกดเริ่มเกมครับ
3.ตอนนี้เจอประเทศอะไรไม่รู้จำชื่อไม่ได้เป็นพวกอาหรับปิดทางที่จะไปสำรวจต่ออยู่ เป็นพันธมิตรกันแต่เวลาจะเอาทหารผ่านมันไม่ยอม หรือว่าถ้าเอาพวก ลูกเสือ (scount) มันจะผ่านได้ ยังไม่ได้ลองเพิ่งเล่นไปครั้งเดียว
- เข้าไปหน้าการทูตและเลือกติดต่อกับเมืองนั้น(หรือกดที่เมืองที่เราต้องการเจรจราเลยก็ได้)แล้วกดแลกเปลี่ยน(Trade)เลือกเปิดพรมแดน(Open Border) รอผลว่าชาติที่เจรจรายอมไหมถ้าไม่ยอมลองแถมเงินให้ดูครับ
4.จากปัญหาข้อสามก็เลยส่งทหารไปถล่มมันเลย ชนะมันได้ (มันยอมแพ้และให้เงินเลยยอมสงบศึก แบบว่างก) แต่ว่าทำลาย
เมืองยากมากๆ ทหารราบเข้าใกล้เมืองนี่ตายหมด ผมเอาพวกพลธนูยิงเอา แต่มันก็แตกยากมากๆ พิมพ์มาซะเยอะ อยาก
ถามว่ายุคแรกๆ แบบนี้มีทางพัฒนาอาวุธประเภทตีเมืองไหม ตอนนี้ดีสุดที่มีน่าจะเป็นพลม้าถือหอกใช้ตีเมืองก็พอได้แต่มันก็
ตายเยอะ อ้อมี Longsword ชุดเหล็กทั้งตัวแล้วแต่ยังส่งไปไม่ถึงเลยไม่รู้ว่าใช้ดีหรือเปล่า
- เลือกชัยภูมิให้ดีครับ ลองเอาทหารไปอยู่ในป่าหรือบนภูเขาตอนโจมตีเมืองหรือสู้กับกองกำลังศัตรูดูครับมันจะได้โบนัสเพิ่มเช่นถ้าเอาทหารไปอยู่ในป่าโบนัส + 25% หรือถ้าเอาโบนัสไปป้องกันไว้หลังแม่น้ำก็จะได้โบนัสเพิ่มอีกเป็นต้น(แต่ Patch ล่าสุดคอมฉลาดมากแล้วส่วนใหญ่ไม่ยอมเข้ามาปะทะตรงๆ ในที่ชัยภูมิเสียเปรียบเท่าไหร่ และชอบหรอยเราด้วยอาวุธระยะไกลตลอดเลย)
- ส่วนเรื่องอาวุธยุค Classical Era สำหรับตีเมืองก็ เครื่องยิงหิน(Catapult) และเครื่องยิงธนูยักษ์(Ballista สำหรับโรมันเท่านั้น) ครับจะโหดมาก(สู้กับยูนิตก็โหด) ส่วนยุคต่อมมาก็เครื่องดีดหิน (Trebuchet) ครับ
ปล.ส่วน Guide ส่วนที่เหลือเดี่ยวอาทิตย์นี้ผมจะมาต่อให้จบนะครับ ขอ อภัยที่ล่าช้ามากๆ ครับ
=========================================================================
=========================================================================
ในบอร์ดหลัก 2K ตอนนี้ทางเจ้าหน้าที่มาชี้แจงแล้วครับว่าอีกไม่นานจะมีการ Patch ครั้งใหญ่แก้เกี่ยวกับ AI. และ Diplomacy ครับ โดยตอนนี้กำลังรวบรวมข้อมูลที่แฟนๆ CiV ต้องการเพื่อแก้ไขให้กับ Patch ต่อไปอยู่(ผมว่าหลักๆ คงเอาแนวคิดมาจาก MOD) ส่วนข้างล่างคือ List แก้จุดต่างๆ ของเกมนี้ในครั้งที่ผ่านๆ มาครับ(จากตอนแรกผมให้คะแนนภาคนี้แค่ 8.8-9.0 แต่พอ ณ ปัจจุบันหลังจากที่ Patch มาตลอดผมให้ภาคนี้ 9.3 แล้ว หวังว่า Patch ครั้งต่ไปจะทำให้ผมชอบเกมนี้เต็ม 10)
1.0.0.621 Released 10/26/2010
Legacy saves for players who own Babylon will work correctly.
Mods that broke (will not load, and saves would crash on load) as the result of the .62 patch (full Civ mods mainly) now work correctly.
Scenario menu glitch corrected.
Exploit Raze/Annex happiness fix.
1.0.0.62 Released 10/22/2010
UI
Fix for production prompt that sometimes appears with newly created puppet states that could stop the player from being able to end the turn.
Aircraft banner corrections now when you rebase an aircraft, the number will move with it.
Resource icons now come up with Ctrl-R again, instead of sharing the same button with Build Roads.
Selecting a great general will no longer cause yield icons to appear.
Added option to disable auto-unit cycling.
Fix for full-screen game when running dual monitors. Previously, the curser could scroll off the open side, and not be able to scroll the map in that direction.
Misc additional fixes to mouse controls, and other interface issues.
Rounded out financial information in the Economic Overview screen. Details now provided on the amount of gold provided by each city, the cost of buildings in each city, etc.
Auto-populate save menu with save file name
Allow selection of other cities by hex from within the city screen
Added detailed trade route info to Economic Overview screen
Added new tab to the Economic Overview Screen: "Resources & Happiness."
Added option to activate the mp score list in single player (for always up score similar to Civ IV.)
The Annex/Puppet/Raze popup now indicates how much extra Unhappiness will be assumed with each action.
If there are less than 5 buildings still needed to construct a National Wonder, the production popup tool-tip now lists which cities lack them.
Added Yield & Culture tool-tip info to the production popup.
Tweak information on the Global Politics tab in the Diplomacy Overview screen.
MODDING
Category list now displays correctly
Installed panel now displays ALL versions of a mod but prevents the user from enabling multiple versions.
GAMEPLAY
Workers - Added option to force workers to ignore manually made improvements (so they dont change what you decide was best for a plot).
Workers - Fixed bug where number of turns to complete were incorrect in build action button tool-tip.
Economy - Fixed bug where players could disband a single unit, and not see the economic return until disbanding 1 more.
Economy Increased city wealth setting to 25%
Economy Multiple fixes to the way trade-routes are tabulated and recognized.
Economy - Can now sell Buildings in a city (to help lower maintenance for obsolete buildings later in the game).
Trade Found and corrected a Trade problem that could cause your Resource inventory to multiply.
City States - Fixed a bug where you could not gift aircraft to city states.
Military - Medic promotion now only provides healing bonus for adjacent units.
Military Fix for Minuteman movement.
Military Correct promotions for archer-like units (horse archers, chariots).
Military - Embarked units will no longer slow enemy land units
Military - Improved unit cycling logic. Camera will jump around much less.
Balance - Engineers +1 hammer
Balance - Disbanding units now provides only 10% of their production cost in gold.
Request Enable one more turn button if you lose, but are still alive.
AI
Military Better handling of unit need (navy vs land, etc.) .
Military - AI will tend to build ships to deal with blockaded cities more often
Military Corrected an issue hampering movement of AI armies, especially when in close proximity to enemy forces
Diplomacy AI will be more reluctant to offer or accept open border agreements with more powerful opponents.
Diplomacy Fix for never ending deals (peace, research agreements, etc).
City City specialization and city focus improvements.
City - Cities that are Avoiding Growth will not grow while that option is selected
Workers Priority of trading posts reduced, and rebalanced priorities on other improvements
Workers Improved the path-finding mechanic when building route-to roads improved, including a large performance increase when evaluating road-pathing.
City - Make sure Puppets don't construct buildings that require Resources.
City - Add a Puppet city strategy that turns off training buildings and emphasizes gold.
Military Defensive tactical AI update. When you are at war and threatening an enemy city, the AI will better utilize the garrison, as well as the surrounding terrain in defense of the target city.
MULTIPLAYER
Exploit Fix for gifting unit exploit
Chat Color-coding, sound alerts, etc., added for in-game chat system, including a larger window.
Deals Additional deal validation put in place to verify deals before they are committed
MISC
Research treaties that end because you declare war will no longer grant the free tech
Save/Load Fix for corrupted saves being experienced by some players in late-game.
Map - Huge map crash-during-load fix that were reported on some specific systems.
Map Terrain caching fix that could cause problems for certain video cards (the glowing red orbs seen on the map are an indicator of this).
Map Fix for the low res terrain that appears the first time the game is run (terrain tiles would not load in anything but low-res the first time you play on some computer configurations)
Strategic View Crash fix for units rendering in background.
Strategic View Fix for selecting units either standing on a city plot, or garrisoned in the city plot.
Eyefinity Better handling of leader scenes when using Eyefinity displays.
Tutorials Many tutorial tweaks and adjustments.
Multiple crash fixes.
Taller than wide map crash fix.
1.0.0.20 Released 9/30/2010
Fix for a crash that occurs on bootup for customers using a Spanish Windows XP operating system.
1.0.0.20 Released 9/27/2010
Modding - Installer and permissions fixes. Should address any remaining mod download and install issues.
Full screen crash fix. Game will now restart in Windowed mode if it cannot find a suitable full-screen resolution on first start.
Hall of Fame now records data correctly when using a Windows username with special characters.
Fix for Puppet State production exploit.
Misc crash fixes.
1.0.0.17 Released 9/23/2010
Special character fix for Windows usernames: Users with non-english characters in their windows username would experience a game crash. This has been fixed, and a forthcoming fix will address an issue related to this where game victories are not recorded in the Hall of Fame.
Default resolution fix for DX9: Some users who have non-standard or below the minimum specification resolutions crashed before starting. Now, the system will change to Windowed mode and start so it does not crash.
AI city weighting: AI will not quite as freely offer up their cities when asking for peace.
Gold per turn glitch: When agreeing to a deal for anything above 5 gold per turn in exchange for something else (like a luxury), the deal would always only pay 5 gold per turn, regardless of the amount proposed. This has been corrected.Last edited by CannavaroJ; 8 Nov 2010, 12:12:07.
Comment
-
Originally posted by sompolli View Postกลับไปเล่น
civ ii ดีกว่า
ไม่งงดี
แหะๆ
แต่ตอนนี้ผมติดภาคนี้สุดๆ แล้วครับ โดยเฉพาะ Combat System ของภาคนี้ที่ทำให้ผมไม่กลับไปหาภาค IV
เหมือนกับที่คิดไว้ตอนเล่นภาค V แรกๆ
ปล.แต่ก็ยังขัดใจเรื่องศาสนากับ Policy นิดหน่อยอยู่ดีครับ ส่วนเรื่องผลรวมประชาชาติผมเริ่มชอบแล้วละ ระบบนี้มันทำให้เราไม่ต้องไปพะวงรายละเอียดปลีกย่อยในการบริหารมากเกินไปแต่ไป Focus ที่แนวทางการบริหารและการพัฒนาเต็มๆ ได้เลย(และที่สำคัญตามความเป็นจริงมันควรเป็นแบบนี้ด้วย เพราะเวลามีการคำนวนศักยภาพของชาติไม่มีใครเค้ามองเป็นจังหวัดๆ กันหลอกเค้ามองที่ผลรวมของชาติแบบภาคนี้มากกว่า)
Originally posted by Okinu View Postมีวิธีทำให้แผนที่ในเกมตรงกับประวัติศาสตร์จริงมั้ยครับ ผมสร้างอาณาจักรสยามดันไปเริ่มที่ทวีปแอฟริกา - -" ส่วนอินเดียก็ไปอยู่ตรงประเทศไทยLast edited by CannavaroJ; 11 Nov 2010, 16:22:06.
Comment
Comment